Saturday, August 10, 2013

Ljepota umre

Otići na Umru ili Hadž je jedan od najljepših događaja koje jedan musliman za života može doživjeti. Zbog toga ne mogu opisati koliko sam sretan što mi je pripala ta čast da posjetim Ka’bu, a dvadeset i pet mi je. Interesantan je obrt sudbine - da mi je kojim slučajem neko prije pola godine rekao da ću u posljednjih deset noći Ramazana otići na umru, ne bih mu vjerovao. 

Ulaz u Mekku je jako zagušljiv i saobraćaj je odvratan. Nevjerovatna vrućina i svu bijedu i siromaštvo koje vidite po njenim ulicama i kvartovima remeti vam onu prijašnju zamisao koju imate o njoj: da se radi o jednom lijepom svetom gradu koji je čist, bijel, uglancan itd. U stvari je sušta suprotnost.

Sahat kula je vidljiva i prije ulaza u grad. Ogroman sat, raskošno obrađen, šljašti sa svih strana i ima se utisak da zajedno sa objektima uz njega nekako čuva cijelu Mekku.

Kada sam stigao ispred kompleksa Masjid Ul-Harama, najprije sam se začudio kolika je golema sva ta struktura koja okružuje Ka’bu. I ne samo to - samo prisustvo kranova nam govori da se ne zaustavlja na tome već da će cijeli kompleks postati veći i veći. Na mene kao arhitekta to i ne ostavlja neki utisak - ja sam mišljenja da Ka’ba treba biti vidljiva sa svih strana i sa svake tačke Mekke, a ne samo iz neposredne blizine kad se Tawafi. Bijeli pločnik je opasan oko kompleksa. Pristupa se ogromnim kapijama iznad kojih su po dvije munare. Osim ovih, postoje i manji ulazi, kao i ulazi u podzemlje i na krov. Svaki od ovih ulaza uvodi nas u ogromni prostor poduprt majstorski ukrašenim stubovima. Da napomenem da iz ovih prostora Ka’bu još uvijek ne možete vidjeti. Svuda su kanisteri sa Zem-Zem vodom koja ima zaista nevjerovatan ukus. 

Hodajući tako hodnicima harema Ka’ba se odjednom prikaže pred vama i bivate jako iznenađeni tok silazite niz pristupno stepenište koje vas vodi u bijelim kamenom popločan prostor namijenjen Tawafu. Prije par mjeseci je na tom prostoru instalirana kružna troetažna bijela konstrukcija koja također služi za tawaf. Međutim, ta konstrukcija je još više suzila čist središnji prostor i doista stičete utisak kako je Ka’ba ni manje ni više nego zarobljena. Zelena svjetlosna vertikala na zidu vam govori odakle se počinje brojanje krugova. Ukupno se Tawafi sedam puta oko Ka’be. Za svo to vrijeme ne možete odvojiti pogled od veličanstvene kutije prekrivene najfinijim plaštom crne boje. Ka’ba je savršeno proporcionalna i skladna. Plašt je pridignut da bi se vidjeli kameni zidovi i kamen Hajar al-Aswad oko kojeg je najveća gužva - svi hoće da rukom dodirnu i usnama poljube taj kamen iz Dženneta koji je nekad bio bijel a vremenom pocrnio zbog toga što su ljudi puno griješili.

I ja pokušam, ali je nemoguće, uspijem samo dodirnuti i poljubiti kameni zid.

Ono što je najljepše na Ka’bi jesu zlatna vrata zaključana najljepšim katancem koji sam u životu vidio. Spustite li pogled sa vrata dole ka pragu vidjećete bezbroj ruku koje ga dodiruju. Svi su lijepi, nasmijani, sretni. Svi su različiti, sa crnom, žutom i bijelom bojom kože, a svi su jednaki. I svima godi ta gužva, to gurkanje i miješanje sa ostalima. Na polovini drugog kruga zauči ikamet za jaciju i svi se samo okrenusmo prema Ka’bi klanjati farz. Imam, okružen policajcima stoji tik ispred Ka’be i započinje namaz. Toliko mi je zanimljivo to što prvi put vidim kružni a ne pravolinijski saff.
Ja ne prestajem gledati u Ka’bu...
Efendijin glas je prelijep ali je namaz kratak i nastavlja se kruženje. Završivši sedmi krug skrećemo u pravcu Safe odakle hodamo do Merwe i nazad - i to sedam puta. 

Al-Safa i Al-Marwah su brda koja su udaljena oko 300 metara, a danas su gotovo i neprimjetna, tako da od svega vidite samo dvije jednosmjerne staze kojima se ljudi kreću. Negdje pri sredini tih staza lagano potrčimo i opet nastavimo normalnim hodom. 

Tijelo se ispuni nevjerovatnom energijom a srce neviđenim spokojem. U tim trenucima zaboravite na sve ovosvjetske muke i probleme. Postojite samo vi – čovjek od krvi i mesa, koji je slab, ograničen, krhk i griješan, i postoji Bog – Stvoritelj svega što postoji, Sveznajuć i Mudar, Milostiv i Samilostan.




No comments:

Post a Comment